AS4

Interview met het leadership team van AS4 over de toekomst van kwaliteitsmanagement

AS4 viert dit jaar zijn 20-jarig bestaan. In deze periode is het adviesbureau uitgegroeid tot een referentie in de voedingsindustrie inzake kwaliteitsmanagement met 3 vestigingen in Vlaanderen en meer dan 30 experts op payroll. In 2018 noteerde AS4 voor het vijfde jaar op rij een groeicijfer van meer dan 20%. Met het oog op verdere groei werd in 2018 het leadership team van AS4 uitgebreid naar 4 managers.

1 Mei 2019

AS4 viert dit jaar zijn 20-jarig bestaan. In deze periode is het adviesbureau uitgegroeid tot een referentie in de voedingsindustrie inzake kwaliteitsmanagement met 3 vestigingen in Vlaanderen en meer dan 30 experts op payroll. In 2018 noteerde AS4 voor het vijfde jaar op rij een groeicijfer van meer dan 20%. Met het oog op verdere groei werd in 2018 het leadership team van AS4 uitgebreid naar 4 managers.

Dit leadership team wordt aangestuurd door Senior Partner Kathleen Malfroy en vervolledigd door Regional Managers Ini Retore, Grietje Van Weert en Fréderique Henderickx. Stuk voor stuk dames met een enorme bagage aan kennis en ervaring. We zaten met hen rond tafel om te praten over de toekomst van kwaliteitsmanagement.

 

Wat zijn volgens jullie de belangrijkste ontwikkelingen in de voedingsindustrie van de afgelopen jaren?

Ini: “De belangrijkste ontwikkeling is voornamelijk de transparantie binnen de sector. De consument wil weten wat men eet en men wil weten waar voedingsmiddelen vandaan komen. Daarnaast is er ook een grote aandacht voor gezonde voeding en een verhoogde bewustwording inzake allergenen en allergenenvrije voeding. Novel foods en nanotechnologie hebben dan weer gezorgd voor meer diversiteit binnen de voedingsindustrie maar ook voor interessante uitdagingen op vlak van kwaliteitsmanagement.”

Grietje: “Transparantie is inderdaad een belangrijke ontwikkeling geweest. Globalisatie en de normalisering van online shoppen, ook in voedingswaren, vraagt meer transparantie omtrent de oorsprong en samenstelling van producten. Dit zorgt er ook weer voor dat we meer rekening moeten houden met nieuwe gevaren zoals voedselfraude. Klanteneisen en claims worden hierdoor een essentieel onderdeel van een kwaliteitsmanagementbeleid, daar waar men vroeger enkel werkte omtrent voedselveiligheid. Daarnaast denk ik ook aan het grotere aanbod van kant-en-klaar maaltijden of convenience food en vers samengestelde producten op de retailmarkt. Dit zorgt voor een langere logistieke keten van dit type producten waarbij de houdbaarheid de grootste uitdaging vormt.”

Fréderique: “De uitbereiding van het kwaliteitsmanagementsysteem, waarbij er niet enkel meer wordt gekeken naar voedselveiligheid, heeft ervoor gezorgd dat kwaliteitsmanagement een centrale positie binnen vele voedingsbedrijven heeft ingenomen. Kwaliteitsmanagement speelt zich niet enkel meer af op de kwaliteitsafdeling maar doorheen het hele bedrijf. Er is hierdoor een bijkomende   mentaliteitswijziging ontstaan binnen de voedingsindustrie waardoor men elke dag als mogelijke auditdag begint te zien. Een mentaliteitswijziging die uiteraard werd bespoedigd door de onaangekondigde audits en controles. Een evolutie die we alleen maar kunnen aanmoedigen.”

 

Wat staat er ons op kwaliteitsgebied te wachten in 2019?

Grietje: “De retail zal meer inspelen op de bewustere keuzes van consumenten. “Wat je eet, is wat je bent’ en ‘Wat je eet, heeft een invloed op de toekomst’ zijn maar twee voorbeelden van slagzinnen die de houding van een steeds groter deel van de consumenten samenvat. Momenteel zien we bijvoorbeeld Carrefour hier al op inspelen door de verbanning van E-nummers. Het is een grote uitdaging voor de voedingsindustrie om aan deze eisen te voldoen. Ook de vraag naar minder plastic en het vermijden van dierenleed zorgt ervoor dat een voedingsbedrijf zich op verschillende vlakken zal moeten aanpassen.”

Fréderique: “Ik verwacht dat de Brexit een grote impact zal hebben op vlak van kwaliteit, zeker gezien de huidige onzekerheid. De te verwachte wijzigingen naar transporttijden zullen ervoor zorgen dat we of de houdbaarheid van producten moeten verlengen of andere transportmogelijkheden zullen moeten zoeken. Om de voedselveiligheid te kunnen blijven garanderen zullen er een hoop maatregelen bijkomen. “

Ini: “Alle medewerkers van een voedingsbedrijf zullen zich alsmaar meer bewust worden van voedselveiligheid doorheen alle stappen van het productieproces. Er zal een voedselveiligheidscultuur doorheen het hele bedrijf ontstaan. Implementatie van voedselveiligheid op de werkvloer wordt belangrijker dan in het bezit zijn van de geschreven procedure. Naast het verdere doordringen van readiness zullen ook de doorlopende uitdagingen inzake resources zorgen voor veranderingen in kwaliteitsmanagement.”

 

Wat zijn volgens jullie de belangrijkste evoluties om in het oog te houden de komende jaren?

Fréderique: “De digitalisering binnen de voedingsindustrie, ook op vlak van kwaliteit, zal zich verder ontwikkelen zeker op vlak van de kwaliteitscontrole en registraties. Ondernemingen die geen kwaliteit te allen tijde kunnen garanderen, zullen het heel moeilijk krijgen. Digitalisering is dan een logische stap om die garantie steeds te kunnen bieden.”

Ini: “Ik verwacht een terugkeer naar de basis binnen de voedingsindustrie. De consument verwacht opnieuw pure producten zonder toevoegingen. Ook een verhoging van intoleranties bij consumenten zal resulteren in een hogere kwaliteit en diversiteit van allergenenvrije voeding.”

Grietje: “ De verwachtingen en eisen van consumenten zullen inderdaad een steeds grotere impact hebben op de voedingsindustrie. Een eis voor minder plastic zal een push geven voor een ecologische make-over van de verpakkingen. Momenteel zien we al een grotere maatschappelijke bewustwording naar dierenwelzijn wat zorgt voor een evolutie in vegetarische producten. Nieuwe technologieën en automatisatie zullen moeten ingeschakeld worden om flexibiliteit te kunnen bieden aan de continue veranderingen in de maatschappij op gebied van reglementeringen en op vlak van kwaliteitsmanagement.”

 

Hoe gaan jullie daar als AS4 zijnde op inspelen?

Kathleen: “Zoals aangegeven is digitalisatie ontzettend belangrijk. Het belang van het documentaire wordt alsmaar meer ondergeschikt aan de realisaties op de werkvloer. Dit valt alleen maar toe te juichen en is sinds het ontstaan een focuspunt voor AS4. Wij zien documenten als middel en niet als  doel om voedselveiligheid en kwaliteit op de werkvloer te realiseren. Onaangekondigde audits die de laatste tijd meer en meer geëist worden vanuit de retail hebben dit effect alleen maar versterkt.

We moeten er echter voor zorgen dat de druk wordt weggehouden van de kwaliteitsdienst zodat men ook de tijd heeft om deze uitdaging tot een goed einde te brengen. Digitalisatie is hierbij een essentieel deel van de puzzel. AS4 heeft op vandaag een aparte business unit voor digital solutions die de komende jaren exponentieel verder zal groeien. De klanten die de stap richting digitalisatie reeds hebben gezet zijn lyrisch. De cijfers naar tijdsbesparing en efficiëntie toe zijn indrukwekkend en de foutenmarge gaat drastisch naar beneden waardoor klachten en recalls ook afnemen.

Naast digitalisatie, is het gebrek aan gekwalificeerde kandidaten voor kwaliteitsfuncties op de Belgische markt een belangrijk item om in de gaten te houden. Wij bieden al jaren Interim management aan om tijdelijke capaciteitsproblemen op te lossen maar we zien een stijgende vraag naar Managed Services. Een volledige outsourcing van de kwaliteitsdienst.”

 

Hoe zien jullie AS4 nog verder evolueren?

Ini: “Ik zie de grote focus op de digitalisering van het kwaliteitsmanagementsysteem alleen maar verder uitbreiden. Deze digitalisatie loopt nu al tot op de werkvloer. Verdere uitwerking hiervan zorgt ervoor dat de mogelijkheden tot efficiëntiewinst quasi eindeloos zijn.”

Fréderique: “Ik verwacht dat we zullen evolueren naar een kwaliteitscoach van het gehele voedingsbedrijf in plaats van enkel de kwaliteitsdienst. De mentaliteitswijziging naar een voedselveiligheidscultuur met zicht op readiness zal hier een grote drijfveer in spelen.”

AS4 viert dit jaar zijn 20-jarig bestaan. In deze periode is het adviesbureau uitgegroeid tot een referentie in de voedingsindustrie inzake kwaliteitsmanagement met 3 vestigingen in Vlaanderen en meer dan 30 experts op payroll. In 2018 noteerde AS4 voor het vijfde jaar op rij een groeicijfer van meer dan 20%. Met het oog op verdere groei werd in 2018 het leadership team van AS4 uitgebreid naar 4 managers.

Dit leadership team wordt aangestuurd door Senior Partner Kathleen Malfroy en vervolledigd door Regional Managers Ini Retore, Grietje Van Weert en Fréderique Henderickx. Stuk voor stuk dames met een enorme bagage aan kennis en ervaring. We zaten met hen rond tafel om te praten over de toekomst van kwaliteitsmanagement.

 

Wat zijn volgens jullie de belangrijkste ontwikkelingen in de voedingsindustrie van de afgelopen jaren?

Ini: “De belangrijkste ontwikkeling is voornamelijk de transparantie binnen de sector. De consument wil weten wat men eet en men wil weten waar voedingsmiddelen vandaan komen. Daarnaast is er ook een grote aandacht voor gezonde voeding en een verhoogde bewustwording inzake allergenen en allergenenvrije voeding. Novel foods en nanotechnologie hebben dan weer gezorgd voor meer diversiteit binnen de voedingsindustrie maar ook voor interessante uitdagingen op vlak van kwaliteitsmanagement.”

Grietje: “Transparantie is inderdaad een belangrijke ontwikkeling geweest. Globalisatie en de normalisering van online shoppen, ook in voedingswaren, vraagt meer transparantie omtrent de oorsprong en samenstelling van producten. Dit zorgt er ook weer voor dat we meer rekening moeten houden met nieuwe gevaren zoals voedselfraude. Klanteneisen en claims worden hierdoor een essentieel onderdeel van een kwaliteitsmanagementbeleid, daar waar men vroeger enkel werkte omtrent voedselveiligheid. Daarnaast denk ik ook aan het grotere aanbod van kant-en-klaar maaltijden of convenience food en vers samengestelde producten op de retailmarkt. Dit zorgt voor een langere logistieke keten van dit type producten waarbij de houdbaarheid de grootste uitdaging vormt.”

Fréderique: “De uitbereiding van het kwaliteitsmanagementsysteem, waarbij er niet enkel meer wordt gekeken naar voedselveiligheid, heeft ervoor gezorgd dat kwaliteitsmanagement een centrale positie binnen vele voedingsbedrijven heeft ingenomen. Kwaliteitsmanagement speelt zich niet enkel meer af op de kwaliteitsafdeling maar doorheen het hele bedrijf. Er is hierdoor een bijkomende   mentaliteitswijziging ontstaan binnen de voedingsindustrie waardoor men elke dag als mogelijke auditdag begint te zien. Een mentaliteitswijziging die uiteraard werd bespoedigd door de onaangekondigde audits en controles. Een evolutie die we alleen maar kunnen aanmoedigen.”

 

Wat staat er ons op kwaliteitsgebied te wachten in 2019?

Grietje: “De retail zal meer inspelen op de bewustere keuzes van consumenten. “Wat je eet, is wat je bent’ en ‘Wat je eet, heeft een invloed op de toekomst’ zijn maar twee voorbeelden van slagzinnen die de houding van een steeds groter deel van de consumenten samenvat. Momenteel zien we bijvoorbeeld Carrefour hier al op inspelen door de verbanning van E-nummers. Het is een grote uitdaging voor de voedingsindustrie om aan deze eisen te voldoen. Ook de vraag naar minder plastic en het vermijden van dierenleed zorgt ervoor dat een voedingsbedrijf zich op verschillende vlakken zal moeten aanpassen.”

Fréderique: “Ik verwacht dat de Brexit een grote impact zal hebben op vlak van kwaliteit, zeker gezien de huidige onzekerheid. De te verwachte wijzigingen naar transporttijden zullen ervoor zorgen dat we of de houdbaarheid van producten moeten verlengen of andere transportmogelijkheden zullen moeten zoeken. Om de voedselveiligheid te kunnen blijven garanderen zullen er een hoop maatregelen bijkomen. “

Ini: “Alle medewerkers van een voedingsbedrijf zullen zich alsmaar meer bewust worden van voedselveiligheid doorheen alle stappen van het productieproces. Er zal een voedselveiligheidscultuur doorheen het hele bedrijf ontstaan. Implementatie van voedselveiligheid op de werkvloer wordt belangrijker dan in het bezit zijn van de geschreven procedure. Naast het verdere doordringen van readiness zullen ook de doorlopende uitdagingen inzake resources zorgen voor veranderingen in kwaliteitsmanagement.”

 

Wat zijn volgens jullie de belangrijkste evoluties om in het oog te houden de komende jaren?

Fréderique: “De digitalisering binnen de voedingsindustrie, ook op vlak van kwaliteit, zal zich verder ontwikkelen zeker op vlak van de kwaliteitscontrole en registraties. Ondernemingen die geen kwaliteit te allen tijde kunnen garanderen, zullen het heel moeilijk krijgen. Digitalisering is dan een logische stap om die garantie steeds te kunnen bieden.”

Ini: “Ik verwacht een terugkeer naar de basis binnen de voedingsindustrie. De consument verwacht opnieuw pure producten zonder toevoegingen. Ook een verhoging van intoleranties bij consumenten zal resulteren in een hogere kwaliteit en diversiteit van allergenenvrije voeding.”

Grietje: “ De verwachtingen en eisen van consumenten zullen inderdaad een steeds grotere impact hebben op de voedingsindustrie. Een eis voor minder plastic zal een push geven voor een ecologische make-over van de verpakkingen. Momenteel zien we al een grotere maatschappelijke bewustwording naar dierenwelzijn wat zorgt voor een evolutie in vegetarische producten. Nieuwe technologieën en automatisatie zullen moeten ingeschakeld worden om flexibiliteit te kunnen bieden aan de continue veranderingen in de maatschappij op gebied van reglementeringen en op vlak van kwaliteitsmanagement.”

 

Hoe gaan jullie daar als AS4 zijnde op inspelen?

Kathleen: “Zoals aangegeven is digitalisatie ontzettend belangrijk. Het belang van het documentaire wordt alsmaar meer ondergeschikt aan de realisaties op de werkvloer. Dit valt alleen maar toe te juichen en is sinds het ontstaan een focuspunt voor AS4. Wij zien documenten als middel en niet als  doel om voedselveiligheid en kwaliteit op de werkvloer te realiseren. Onaangekondigde audits die de laatste tijd meer en meer geëist worden vanuit de retail hebben dit effect alleen maar versterkt.

We moeten er echter voor zorgen dat de druk wordt weggehouden van de kwaliteitsdienst zodat men ook de tijd heeft om deze uitdaging tot een goed einde te brengen. Digitalisatie is hierbij een essentieel deel van de puzzel. AS4 heeft op vandaag een aparte business unit voor digital solutions die de komende jaren exponentieel verder zal groeien. De klanten die de stap richting digitalisatie reeds hebben gezet zijn lyrisch. De cijfers naar tijdsbesparing en efficiëntie toe zijn indrukwekkend en de foutenmarge gaat drastisch naar beneden waardoor klachten en recalls ook afnemen.

Naast digitalisatie, is het gebrek aan gekwalificeerde kandidaten voor kwaliteitsfuncties op de Belgische markt een belangrijk item om in de gaten te houden. Wij bieden al jaren Interim management aan om tijdelijke capaciteitsproblemen op te lossen maar we zien een stijgende vraag naar Managed Services. Een volledige outsourcing van de kwaliteitsdienst.”

 

Hoe zien jullie AS4 nog verder evolueren?

Ini: “Ik zie de grote focus op de digitalisering van het kwaliteitsmanagementsysteem alleen maar verder uitbreiden. Deze digitalisatie loopt nu al tot op de werkvloer. Verdere uitwerking hiervan zorgt ervoor dat de mogelijkheden tot efficiëntiewinst quasi eindeloos zijn.”

Fréderique: “Ik verwacht dat we zullen evolueren naar een kwaliteitscoach van het gehele voedingsbedrijf in plaats van enkel de kwaliteitsdienst. De mentaliteitswijziging naar een voedselveiligheidscultuur met zicht op readiness zal hier een grote drijfveer in spelen.”