AS4

Root Cause Analysis in 5 stappen

Dagdagelijks zien wij dat een groot deel van de kwaliteitsproblemen terugkeren binnen de 6 maanden. De reden hiervoor is dat er geen grondige risicoanalyse is uitgevoerd waardoor enkel de symptomen zijn aangepakt maar de grondoorzaak niet is weggenomen.

28 Juni 2018

Dagdagelijks zien wij dat een groot deel van de kwaliteitsproblemen terugkeren binnen de 6 maanden. De reden hiervoor is dat er geen grondige risicoanalyse is uitgevoerd waardoor enkel de symptomen zijn aangepakt maar de grondoorzaak niet is weggenomen.

Een root cause analysis is een uitstekend hulpmiddel om de echte oorzaak op te zoeken. Je doet dit vooral bij volgende afwijkingen:

  • Een geïsoleerd incident dat een grote impact heeft op voedselveiligheids-, financieel of imagogebied;
  • Procesfouten/klachten/problemen die zich blijven herhalen;
  • Een product dat niet voldoet aan de gestelde klanteneisen en men weet niet waarom.

Een root cause analysis uitvoeren doe je in 5 stappen:

  1. Identificeer het probleem
  2. Ga op zoek naar mogelijke oorzaken
  3. Analyseer de oorzaken en bepaal de hoofdoorzaak
  4. Ga voor een oplossing
  5. Controleer de effectiviteit van de oplossing

Er zijn twee voorname root cause analysis technieken die je hierbij kan gebruiken zoals de “5 Why-methode” en de  “Ishikawa of visgraat methodiek”. Deze twee methodes zijn het meest aangewezen om een root cause analysis uit te voeren met betrekking tot een kwaliteitssysteem in de voedings -en verpakkingsindustrie.

 

Wenst u meer informatie hieromtrent, neem vrijblijvend contact op met ons via info@as4.be of neem deel aan een van onze gratis open opleidingen rond dit onderwerp.

Dagdagelijks zien wij dat een groot deel van de kwaliteitsproblemen terugkeren binnen de 6 maanden. De reden hiervoor is dat er geen grondige risicoanalyse is uitgevoerd waardoor enkel de symptomen zijn aangepakt maar de grondoorzaak niet is weggenomen.

Een root cause analysis is een uitstekend hulpmiddel om de echte oorzaak op te zoeken. Je doet dit vooral bij volgende afwijkingen:

  • Een geïsoleerd incident dat een grote impact heeft op voedselveiligheids-, financieel of imagogebied;
  • Procesfouten/klachten/problemen die zich blijven herhalen;
  • Een product dat niet voldoet aan de gestelde klanteneisen en men weet niet waarom.

Een root cause analysis uitvoeren doe je in 5 stappen:

  1. Identificeer het probleem
  2. Ga op zoek naar mogelijke oorzaken
  3. Analyseer de oorzaken en bepaal de hoofdoorzaak
  4. Ga voor een oplossing
  5. Controleer de effectiviteit van de oplossing

Er zijn twee voorname root cause analysis technieken die je hierbij kan gebruiken zoals de “5 Why-methode” en de  “Ishikawa of visgraat methodiek”. Deze twee methodes zijn het meest aangewezen om een root cause analysis uit te voeren met betrekking tot een kwaliteitssysteem in de voedings -en verpakkingsindustrie.

 

Wenst u meer informatie hieromtrent, neem vrijblijvend contact op met ons via info@as4.be of neem deel aan een van onze gratis open opleidingen rond dit onderwerp.