AS4

Verslag studiedag Eerlijk (over) eten

De studiedag ‘Eerlijk (over) eten’ mag gerust een succes worden genoemd. Een eerste stap in de richting van een voedingsindustrie waarbij de consument centraal staat.

14 Februari 2018

De studiedag ‘Eerlijk (over) eten’ mag gerust een succes worden genoemd. Een eerste stap in de richting van een voedingsindustrie waarbij de consument centraal staat.

Na de introductie stak Charlotte De Backer van de Universiteit Antwerpen meteen van wal met haar presentatie ‘Eerlijk zijn over voeding: hoe doe je dat?’. Zij stelde dat oneerlijkheid van nature is meegegeven. Kijk maar naar verschillende vlinders die stippen op hun vleugels hebben om zich beter voor te doen dan ze zijn. Vervolgens legde ze de link naar de voedingsindustrie waar producten verschillende claims op hun verpakking hebben staan om zich beter voor te doen dan hun concurrent.

 

Sigrid Lauryssen van Test Aankoop sloot hier perfect bij aan met de vraag: ‘Wat verwachten consumenten?’. Haar gesprekspartner was Nicholas Courant van Fevia. Men haalde een aantal pijnpunten aan zoals, onder andere, alibi-ingrediënten. Deze punten brachten de steeds groter wordende wens van de consument naar boven om specifieke rechten te krijgen. Dit zodat de consumenten weten wat er met  hun voeding gebeurt en wat die voeding allemaal bevat. Test Aankoop vraagt dan ook eerlijke communicatie. Communicatie die de consument misleidt moet er onverbiddelijk uit.

 

Na deze boeiende discussie was het mijn beurt.  Het hoofdpunt uit mijn presentatie omtrent ‘Openheid als onderdeel van het kwaliteitsmanagement’ was dat de beslissing om de consument centraal te zetten en die correct te behandelen vanuit het management moet komen. Pas daarna is het nuttig een ethische doorlichting uit te voeren van alle afdelingen binnen de organisatie waarbij eventuele problemen kunnen worden gedetecteerd. Uit deze doorlichting moet vervolgens een Code of Conduct voortvloeien waardoor de organisatie stappen voorwaarts kan beginnen zetten. Meer hierover kan je volgende week lezen in de AS4 whitepaper omtrent de “Ethische Barometer”.  

 

Na de lunch waren er enkele parallelsessies. Collega en AS4 Sales Manager Janna Mestach had dit te vertellen over de sessies die ze volgde:

 

“Enkele zeer interessante zaken gehoord tijdens mijn sessies over Eerlijke Ingrediënten. De namiddag ging van start met een uiteenzetting over synthetische biologie door Dhr. Degreef van de VUB. Hij sprak over hoe GGO’s bij de consument nog veel argwaan opwekken. Hij was van mening dat dit niet altijd terecht is. De strijd tussen duurzaam, natuurlijk en synthetisch gaat dus nog steeds door.

 

Het meest vernieuwende voor mij kwam van Dhr. Devlamynck van BBEU. Hij gaf een geweldige presentatie over hoe biotechnologie steeds meer impact heeft op ons leven.  Ook de lezing van Mevr. Van der Vleuten was interessant. Zij had het over hoe kritisch de consument omgaat met E-nummers. Deze blijken echter niet altijd zo slecht als eerst gedacht. We sloten af met  Dhr. De Scheemaeker van NutriFyzics over hoe communicatie mogelijk te maken over beloftevolle maar omstreden ingrediënten.”

 

Mijn deel van de sessies over de Eerlijke Keten bevatte informatie omtrent data, traceerbaarheid, recall en communicatie. De eerste sessie van Leontien Hasselman-Plugge van SCIM ging over ‘Data sharing en traceerbaarheid’. De grote hoeveelheid informatie en documenten die nodig zijn doorheen de gehele supply chain van voeding zorgen voor een enorme uitdaging. Elke stap in het proces moet zich vergewissen van de correctheid van de gegevens van de geleverde goederen en moet een check doen op de leverancier. Dit vraagt doorheen de keten een grote inspanning. SCIM heeft hiervoor een systeem ontwikkeld waarbij elke stap in de supply chain zijn informatie deelt op hetzelfde platform zodat iedereen binnen de voedingsketen hierover kan beschikken.

 

In de presentatie ‘Volledige traceerbaarheid in de praktijk’  stelde Johan Dekeyzer van Dekeyzer – Ossaer hun systeem van traceerbaarheid voor dat wordt gebruikt in hun productiebedrijf van vleeswaren. Het systeem werd ontwikkeld door het bedrijf zelf op maat van hun proces en hun activiteiten.

 

Katrien Stragier, woordvoerster van het FAVV, lichtte de technieken toe die het FAVV hanteert tijdens een voedselcrisis. Bij een recall gaat het FAVV trachten het publiek gerust te stellen door duidelijke informatie te geven rond wat er al geweten is tijdens zo’n crisis. Het FAVV wil desgevallend toelichten wat ze aan het doen zijn en duidelijk communiceren over de vooruitgang.

 

Veerle Poppe van de Colruyt Group gaf in haar presentatie ‘Eerlijk over een recall’ een inkijk in hoe een recall wordt verwerkt binnen hun organisatie en welke stappen de retailer zet om de producten die worden teruggeroepen door de producent zo vlug mogelijk uit de rekken te halen.

 

Als afsluiter van deze interessante studiedag kwam Maggie Geuens van de UGent toelichten welke studies haar team had uitgevoerd rond eerlijke communicatie van voeding. Bepalend was hier dat campagnes rond gezonde voeding minstens 5 maanden moeten lopen om een effect te hebben op het publiek en dat een lage prijs een bepalende factor kan zijn om de consumptie van gezonde voeding te laten toenemen.

 

Wij hebben genoten van deze interessante studiedag en willen hierbij ook Flanders Food en VMT bedanken om ons uit te nodigen als spreker. We hebben er zelf veel van opgestoken en hopen het publiek iets te hebben bijgeleerd over ethisch ondernemen.

 

Kathleen Malfroy

Senior Partner AS4

De studiedag ‘Eerlijk (over) eten’ mag gerust een succes worden genoemd. Een eerste stap in de richting van een voedingsindustrie waarbij de consument centraal staat.

Na de introductie stak Charlotte De Backer van de Universiteit Antwerpen meteen van wal met haar presentatie ‘Eerlijk zijn over voeding: hoe doe je dat?’. Zij stelde dat oneerlijkheid van nature is meegegeven. Kijk maar naar verschillende vlinders die stippen op hun vleugels hebben om zich beter voor te doen dan ze zijn. Vervolgens legde ze de link naar de voedingsindustrie waar producten verschillende claims op hun verpakking hebben staan om zich beter voor te doen dan hun concurrent.

 

Sigrid Lauryssen van Test Aankoop sloot hier perfect bij aan met de vraag: ‘Wat verwachten consumenten?’. Haar gesprekspartner was Nicholas Courant van Fevia. Men haalde een aantal pijnpunten aan zoals, onder andere, alibi-ingrediënten. Deze punten brachten de steeds groter wordende wens van de consument naar boven om specifieke rechten te krijgen. Dit zodat de consumenten weten wat er met  hun voeding gebeurt en wat die voeding allemaal bevat. Test Aankoop vraagt dan ook eerlijke communicatie. Communicatie die de consument misleidt moet er onverbiddelijk uit.

 

Na deze boeiende discussie was het mijn beurt.  Het hoofdpunt uit mijn presentatie omtrent ‘Openheid als onderdeel van het kwaliteitsmanagement’ was dat de beslissing om de consument centraal te zetten en die correct te behandelen vanuit het management moet komen. Pas daarna is het nuttig een ethische doorlichting uit te voeren van alle afdelingen binnen de organisatie waarbij eventuele problemen kunnen worden gedetecteerd. Uit deze doorlichting moet vervolgens een Code of Conduct voortvloeien waardoor de organisatie stappen voorwaarts kan beginnen zetten. Meer hierover kan je volgende week lezen in de AS4 whitepaper omtrent de “Ethische Barometer”.  

 

Na de lunch waren er enkele parallelsessies. Collega en AS4 Sales Manager Janna Mestach had dit te vertellen over de sessies die ze volgde:

 

“Enkele zeer interessante zaken gehoord tijdens mijn sessies over Eerlijke Ingrediënten. De namiddag ging van start met een uiteenzetting over synthetische biologie door Dhr. Degreef van de VUB. Hij sprak over hoe GGO’s bij de consument nog veel argwaan opwekken. Hij was van mening dat dit niet altijd terecht is. De strijd tussen duurzaam, natuurlijk en synthetisch gaat dus nog steeds door.

 

Het meest vernieuwende voor mij kwam van Dhr. Devlamynck van BBEU. Hij gaf een geweldige presentatie over hoe biotechnologie steeds meer impact heeft op ons leven.  Ook de lezing van Mevr. Van der Vleuten was interessant. Zij had het over hoe kritisch de consument omgaat met E-nummers. Deze blijken echter niet altijd zo slecht als eerst gedacht. We sloten af met  Dhr. De Scheemaeker van NutriFyzics over hoe communicatie mogelijk te maken over beloftevolle maar omstreden ingrediënten.”

 

Mijn deel van de sessies over de Eerlijke Keten bevatte informatie omtrent data, traceerbaarheid, recall en communicatie. De eerste sessie van Leontien Hasselman-Plugge van SCIM ging over ‘Data sharing en traceerbaarheid’. De grote hoeveelheid informatie en documenten die nodig zijn doorheen de gehele supply chain van voeding zorgen voor een enorme uitdaging. Elke stap in het proces moet zich vergewissen van de correctheid van de gegevens van de geleverde goederen en moet een check doen op de leverancier. Dit vraagt doorheen de keten een grote inspanning. SCIM heeft hiervoor een systeem ontwikkeld waarbij elke stap in de supply chain zijn informatie deelt op hetzelfde platform zodat iedereen binnen de voedingsketen hierover kan beschikken.

 

In de presentatie ‘Volledige traceerbaarheid in de praktijk’  stelde Johan Dekeyzer van Dekeyzer – Ossaer hun systeem van traceerbaarheid voor dat wordt gebruikt in hun productiebedrijf van vleeswaren. Het systeem werd ontwikkeld door het bedrijf zelf op maat van hun proces en hun activiteiten.

 

Katrien Stragier, woordvoerster van het FAVV, lichtte de technieken toe die het FAVV hanteert tijdens een voedselcrisis. Bij een recall gaat het FAVV trachten het publiek gerust te stellen door duidelijke informatie te geven rond wat er al geweten is tijdens zo’n crisis. Het FAVV wil desgevallend toelichten wat ze aan het doen zijn en duidelijk communiceren over de vooruitgang.

 

Veerle Poppe van de Colruyt Group gaf in haar presentatie ‘Eerlijk over een recall’ een inkijk in hoe een recall wordt verwerkt binnen hun organisatie en welke stappen de retailer zet om de producten die worden teruggeroepen door de producent zo vlug mogelijk uit de rekken te halen.

 

Als afsluiter van deze interessante studiedag kwam Maggie Geuens van de UGent toelichten welke studies haar team had uitgevoerd rond eerlijke communicatie van voeding. Bepalend was hier dat campagnes rond gezonde voeding minstens 5 maanden moeten lopen om een effect te hebben op het publiek en dat een lage prijs een bepalende factor kan zijn om de consumptie van gezonde voeding te laten toenemen.

 

Wij hebben genoten van deze interessante studiedag en willen hierbij ook Flanders Food en VMT bedanken om ons uit te nodigen als spreker. We hebben er zelf veel van opgestoken en hopen het publiek iets te hebben bijgeleerd over ethisch ondernemen.

 

Kathleen Malfroy

Senior Partner AS4