AS4

Eerlijk (over) eten - Flanders Food

Veel vertrouwen lijken consumenten niet te hebben in de voedingsindustrie, als je ziet wat er allemaal niet in de media verschijnt. Hun argwaan komt voornamelijk voort uit onwetendheid, voor hen zijn voedingsbedrijven immers een beetje een 'black box'. Daarom hebben Flanders’ FOOD en VMT Food de handen in elkaar geslagen om jullie wegwijs te maken in een eerlijk en transparant beleid, essentieel voor een toekomst met meer consumentenvertrouwen.

8 Februari 2018

Veel vertrouwen lijken consumenten niet te hebben in de voedingsindustrie, als je ziet wat er allemaal niet in de media verschijnt. Hun argwaan komt voornamelijk voort uit onwetendheid, voor hen zijn voedingsbedrijven immers een beetje een 'black box'. Daarom hebben Flanders’ FOOD en VMT Food de handen in elkaar geslagen om jullie wegwijs te maken in een eerlijk en transparant beleid, essentieel voor een toekomst met meer consumentenvertrouwen.

In dit informatief evenement willen we drie aspecten van deze thematiek aan bod laten komen:

  • Eerlijke communicatie (plenaire sessie): Eerlijk communiceren naar de consument is gemakkelijker gezegd dan gedaan, want voeding is een delicaat onderwerp met vele aspecten. Hoe beginnen we eraan?
  • Eerlijke ingrediënten (parallelsessie): Wat natuurlijk is, is niet altijd duurzaam, maar daar zijn consumenten vaak niet van op de hoogte. Ze kijkend argwanend naar ggo's en synthetische biologie, maar is dat wel terecht?.
  • Eerlijke keten (parallelsessie): Soms loopt het mis, door fouten, omstandigheden of fraude. Wat ook de oorzaak, de schuldige vinden is geen sinecure. Een transparanter systeem kan misschien niet altijd voorkomen, maar maakt het wel mogelijk om eerder in te grijpen en de schade te beperken.

Plenair_______ 

Eerlijke communicatie

10:00 – 10:45

 

Eerlijk zijn over voeding: hoe doe je dat?

Charlotte De Backer, Universiteit Antwerpen

 

10.45 – 11:45

 

Wat verwachten consumenten? En hoe is daar een realistisch antwoord op te bieden?

Nicholas Courant, Fevia en Sigrid Lauryssen, Test Aankoop zoeken samen naar oplossingen

 

11.45 – 12:30

 

Openheid als onderdeel van het kwaliteitsmanagement

Kathleen Malfroy, AS4

 

12.30 – 13:30

Lunch

Parallel:

 

Eerlijke ingrediënten

 

Eerlijke keten

 

13.30 – 14:45

 

Natuurlijk versus duurzaam versus synthetisch, hoe gaan consumenten om met de tegenstrijdigheid?

Charlotte Boone, Flanders’ FOOD

Filip Degreef, VUB

 

Data sharing en traceerbaarheid

Leontien Hasselman-Plugge, Supply Information Management

Volledige traceerbaarheid in de praktijk

Bedrijfscase

14:45 – 15:15

Pauze

15.15 – 16:30

 

De mogelijkheden van witte biotechnologie

Tim Devlamynck, BBEU

 

Hoe communiceren over beloftevolle maar omstreden ingrediënten?

Koen De Scheemaeker, NutriFyzics

 

Je kan de consument niet veranderen: kritischer omgaan met E-nummers

Trix van der Vleuten, Honig

 

Uitdagingen in communicatie met en door voedselveiligheidsinstanties

Katrien Stragier, FAVV

 

Eerlijk over een recall

Vik Vets, Carrefour België

Veerle Poppe, Colruyt Group

Plenair:

 

Afsluitende lezing

 

16.30 – 17:00

 

Leiden of misleiden? Verantwoorde marketing

Maggie Geuens, UGent

 

17.00 – 18:00

Receptie

 

Dit event is reeds afgelopen

Veel vertrouwen lijken consumenten niet te hebben in de voedingsindustrie, als je ziet wat er allemaal niet in de media verschijnt. Hun argwaan komt voornamelijk voort uit onwetendheid, voor hen zijn voedingsbedrijven immers een beetje een 'black box'. Daarom hebben Flanders’ FOOD en VMT Food de handen in elkaar geslagen om jullie wegwijs te maken in een eerlijk en transparant beleid, essentieel voor een toekomst met meer consumentenvertrouwen.

In dit informatief evenement willen we drie aspecten van deze thematiek aan bod laten komen:

  • Eerlijke communicatie (plenaire sessie): Eerlijk communiceren naar de consument is gemakkelijker gezegd dan gedaan, want voeding is een delicaat onderwerp met vele aspecten. Hoe beginnen we eraan?
  • Eerlijke ingrediënten (parallelsessie): Wat natuurlijk is, is niet altijd duurzaam, maar daar zijn consumenten vaak niet van op de hoogte. Ze kijkend argwanend naar ggo's en synthetische biologie, maar is dat wel terecht?.
  • Eerlijke keten (parallelsessie): Soms loopt het mis, door fouten, omstandigheden of fraude. Wat ook de oorzaak, de schuldige vinden is geen sinecure. Een transparanter systeem kan misschien niet altijd voorkomen, maar maakt het wel mogelijk om eerder in te grijpen en de schade te beperken.

Plenair_______ 

Eerlijke communicatie

10:00 – 10:45

 

Eerlijk zijn over voeding: hoe doe je dat?

Charlotte De Backer, Universiteit Antwerpen

 

10.45 – 11:45

 

Wat verwachten consumenten? En hoe is daar een realistisch antwoord op te bieden?

Nicholas Courant, Fevia en Sigrid Lauryssen, Test Aankoop zoeken samen naar oplossingen

 

11.45 – 12:30

 

Openheid als onderdeel van het kwaliteitsmanagement

Kathleen Malfroy, AS4

 

12.30 – 13:30

Lunch

Parallel:

 

Eerlijke ingrediënten

 

Eerlijke keten

 

13.30 – 14:45

 

Natuurlijk versus duurzaam versus synthetisch, hoe gaan consumenten om met de tegenstrijdigheid?

Charlotte Boone, Flanders’ FOOD

Filip Degreef, VUB

 

Data sharing en traceerbaarheid

Leontien Hasselman-Plugge, Supply Information Management

Volledige traceerbaarheid in de praktijk

Bedrijfscase

14:45 – 15:15

Pauze

15.15 – 16:30

 

De mogelijkheden van witte biotechnologie

Tim Devlamynck, BBEU

 

Hoe communiceren over beloftevolle maar omstreden ingrediënten?

Koen De Scheemaeker, NutriFyzics

 

Je kan de consument niet veranderen: kritischer omgaan met E-nummers

Trix van der Vleuten, Honig

 

Uitdagingen in communicatie met en door voedselveiligheidsinstanties

Katrien Stragier, FAVV

 

Eerlijk over een recall

Vik Vets, Carrefour België

Veerle Poppe, Colruyt Group

Plenair:

 

Afsluitende lezing

 

16.30 – 17:00

 

Leiden of misleiden? Verantwoorde marketing

Maggie Geuens, UGent

 

17.00 – 18:00

Receptie

 

Dit event is reeds afgelopen